Ματιές εντός και εκτός Θεσσαλονίκης

«Λωξάντρα» και «Πούντιλα» ανέτρεψαν όλα τα προγνωστικά. Γέμισαν ασφυκτικά οι αίθουσες σε εποχές άγριας λιτότητας.

Ένα πρωτοφανές για τα χρονικά του ΚΘΒΕ γεγονός, που χαροποιεί όλους μας, γιατί ο πολιτισμός και η καλλιτεχνική δημιουργία είναι «έσχατο καταφύγιο αυτονομίας» όπως γράφει ο Γιώργος Καραμπελιάς.

Ο Σωτήρης Χατζάκης σαν ύπαρξη, σαν οντότητα είναι ο ίδιος μια πρόταση πολιτισμού, έτσι οι επιλογές του συνάδουν με την ποιότητα που εκπέμπει, όχι μόνον ως καλλιτέχνης, αλλά και ως άνθρωπος.

Όποιος παρακολουθεί τη δουλειά του μπορεί να διακρίνει το πάθος ,το μεράκι, τη γνώση, την άρτια κατάρτιση του.

Αλλά κυρίως μπορεί να διακρίνει την ανθρώπινη διάσταση του. Αυτό που έλεγε ο Πρωταγόρας «Άνθρωπος το μέτρο των πάντων» θαρρώ πως τον εκφράζει απόλυτα, γι αυτό και οι εργαζόμενοι του κρατικού, τον λατρεύουν.

Η «Λωξάντρα» της Μαρίας Ιορδανίδου που παίζεται στο Βασιλικό θέατρο σπάζει όλα τα ρεκόρ συμμετοχής.

Ακούς τη ζωντανή γλώσσα του λαού μας, όπως την αποτύπωσε στο χαρτί, η πένα της Μαρίας Ιορδανίδου, χωρίς περιττά στολίδια  και κορδακισμούς και αγαλλιάζει η ψυχή σου. Αυτή η γλώσσα είναι το κοινό  χτήμα της μεγάλης μας παράδοσης, είναι η πεμπτουσία αυτού του πολιτισμού,  της διαχρονικής μας συνείδησης και ταυτότητας.

Σήμερα δυστυχώς επικρατούν και επιπλέουν «οι τροπαιούχοι του άδειου λόγου» όπως θα έλεγε ο ποιητής, όλοι αυτοί που θέλουν να μας φορέσουν  τα αποφόρια της Δύσης και  φλυαρούν  ακατάσχετα περί του τέλους της ιστορίας, της γλώσσας, του πολιτισμού μας κλπ.

Η διεισδυτική σκηνοθετική ματιά του κ. Χατζάκη απογειώνει την παράσταση. Όλα με μέτρο και αρμονία δοσμένα, το γέλιο, η συγκίνηση, το δάκρυ, το τραγούδι, η ζωή, ο θάνατος.

Οι ερμηνείες των ηθοποιών εξαιρετικές .Η Φωτεινή Μπαξεβάνη στο ρόλο της Λωξάντρας μοναδική, έτσι το όλο έργο μαζί με τη ζωντανή μουσική, τους αργόσυρτους ανατολίτικους ήχους, λειτουργεί λυτρωτικά στα μάτια και στην ψυχή των θεατών.

Σε πείσμα όλων αυτών των εθνομηδενιστών (βερέμηδων, ρεπούσηδων, δραγώνων, μεγαλό-δημοσιογράφων και όλο το κατιναριό και σκουπιδαριό  των μεγκα-αντένιδων και άλλων) η τραυματική μνήμη, η νοσταλγική μνήμη του χαμένου τόπου μας και τρόπου μας, είναι παρούσα και αντέχει στο χρόνο.

Σε μια εποχή όπου τα πάντα έχουν καταρρεύσει, όπου ο πνευματικός κόσμος και οι διανοούμενοι έχουν σιγήσει, το να υπάρχουν καλλιτέχνες που ακόμη αντιστέκονται σ’ αυτήν την ισοπέδωση, την πνευματική φτώχεια, την ερημιά, την  αλλοτρίωση, είναι παρήγορο και ελπιδοφόρο.

Θεατρικά σχήματα, άλλα μεγάλα και άλλα μικρά, υπάρχουν πολλά στις παρυφές της  πόλης μας και αξίζει τον κόπο να παρακολουθεί κανείς τις δουλειές τους, γιατί βάζουν μεγάλο απόθεμα αγάπης για αυτό που κάνουν. Ομολογώ δε ότι οι παραστάσεις τους δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από αυτές των γνωστών μεγάλων σχημάτων που μας έρχονται από την Αθήνα και τις περισσότερες φορές είναι άκρως απογοητευτικές, φθηνιάρικες  και αρπαχτές.

Έτσι θεατρικά σχήματα όπως το «Θέατρο έξω από τα Τείχη» με το Μουγκαφόν- οι, μια κωμωδία εμπνευσμένη από τις τεχνικές του βωβού κινηματογράφου χωρίς λόγια σε σκηνοθεσία του Δαμιανού Κωνσταντινίδη, το «θέατρο Σοφούλη» με το έργο «το παγκάκι»,«Ακτις Αελίου» δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους στις παραστάσεις που ανεβάζουν .

Στη Θεσσαλονίκη  είναι επίσης η Άννα Βαγενά με το «Γάλα» στο θέατρο «Μελίνα Μερκούρη» της Καλαμαριάς, είναι ο Γρηγόρης Βαλτινός με το έργο του Άρθουρ Μίλλερ «Ψηλά απ’ τη γέφυρα» στο θέατρο «Αριστοτέλειο»

Όμως μια ξεκαρδιστική κωμωδία των Ρέππα Παπαθανασίου (μπαμπάδες με ρούμι) παρακολούθησα πριν μερικές ημέρες στην Αριδαία του νομού Πέλλας από ερασιτέχνες ηθοποιούς που πραγματικά με άφησαν άφωνη .

Τέτοιες ερμηνείες από ανθρώπους χωρίς καμία θεατρική παιδεία (εννοώ σπουδές) μόνο στις κωμωδίες του παλιού καλού κινηματογράφου έχουμε απολαύσει.

Επί πέντε ημέρες η αίθουσα του Ξενιτίδειου πνευματικού κέντρου της Αριδαίας, ήταν ασφυκτικά γεμάτη.

Ένα εύγε στα παιδιά που κρατούν, με πολύ κόπο και μεράκι, όρθια, αυτά τα κύτταρα πολιτισμού στην περιφέρεια, προσφέροντας ανιδιοτελώς  ψυχαγωγία στο κοινό της επαρχίας.

Όλγα Καϊκα

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s